Zasadio sam 3,5 ha lijeske. Sadnice sam kupio kod dva poznata dobavljača. Znatan broj sadnica uopće nije sličan deklariranoj sorti. Reklamirao sam sadnice, ali su dobavljači odbili svaku odgovornost. Nepravilnosti sam uočio u prvoj berbi. Imam li pravo na neku odštetu, kako da je procijenim, kada nastupa zastara i kolike su šanse da uspijem u tom procesu?
Imate pravo na odštetu, ali u postupku pred sudom trebate dokazati da ste pretrpjeli štetu te da vam je dobavljač garantirao da kupujete sadnice deklarirane sorte. Prodavatelj odgovara za nedostatke stvari ako stvar nema potrebna svojstva za redovitu uporabu ili za promet, ako stvar nema svojstva i odlike koje su izrijekom ili prešutno ugovorene odnosno propisane, ako stvar nema svojstva koja inače postoje kod drugih stvari iste vrste i koja je kupac mogao opravdano očekivati prema naravi stvari, posebno uzimajući u obzir javne izjave prodavatelja, proizvođača i njihovih predstavnika o svojstvima stvari (reklame, označavanje stvari i dr.). Ako se pokaže da stvar ima neki nedostatak koji se nije mogao otkriti uobičajenim pregledom prilikom preuzimanja stvari, kupac je dužan, pod prijetnjom gubitka prava, o tom nedostatku obavijestiti prodavatelja u roku od dva mjeseca računajući od dana kad je nedostatak otkrio. Prodavatelj ne odgovara za nedostatke koji se pokažu pošto proteknu dvije godine od predaje stvari. Kupac koji je pravodobno obavijestio prodavatelja o nedostacima može zahtijevati od prodavatelja da mu preda drugu stvar bez nedostataka, tražiti sniženje cijene ili izjaviti raskid ugovora, a ima pravo i na naknadu štete. Procjenu može izvršiti gospodarstveni vještak.
Daniela Sukalić, dipl. iur.