Turizam je zbog ograničenih mogućnosti putovanja uslijed pandemije koronavirusa stavio domaće turiste u prvi plan. Na području Zagrebačke županije stoje im na raspolaganju razni sadržaji, od smještaja pa do autohtonih proizvoda i ostalih sadržaja. O turizmu u doba pandemije više nam je rekla direktorica Turističke zajednice Zagrebačke županije Ivana Alilović, koja će uskoro na toj funkciji obilježiti dvije godine dinamičnog mandata.

Turizam u Zagrebu i okolici bio je tema razgovora s direktoricom Alilović. Razgovor smo vodili u Velikoj Gorici, koja bi uskoro mogla konkurirati Motovunu kad je u pitanju tartufarstvo. Naime, nedavno su Hrvatske šume i TZ Zagrebačke županije potpisale Sporazum o poslovnoj suradnji u svrhu promicanja tartufarstva i turizma. Sporazum je potpisan s ciljem zajedničke suradnje na promicanju tartufarstva, istraživanja i razvoja Centra za istraživanje gljivarstva. Također i s ciljem publiciranja i brendiranja tartufarstva na šumskom području Zagrebačke županije.

  • Zašto ste pokrenuli projekt gastro brendiranja tartufa u Turopolju?

-U svibnju 2020. započeli smo promociju nove atrakcije ‘lov na crni tartuf’ u ‘Turopoljskom lugu’ i posjetiteljima ponudili novi i inovativan turistički proizvod. U kratkom smo roku započeli s promocijom i inovativnim pristupom razvoju gastronomske ponude s tartufima u kombinaciji s autohtonom kuhinjom. Potrebno je razviti svijest lokalnog stanovništva i partnera, a suradnja s Hrvatskim šumama d.o.o. daje nam jedan zamašnjak. Nužno je tržišno se definirati i imati podršku u korištenju šumskog područja Zagrebačke županije, kojim gospodare Hrvatske šume d.o.o. u svrhu razvoja projekta „lov na tartufe“ i sličnih projekata odnosno manifestacija u svrhu promicanja tartufarstva. Držim kako smo na pravom putu da tartuf postane brend i motiv dolaska u Zagrebačku županiju

turizam zagrebačke županije
Nova turistička atrakcija u Zagrebačkoj županiji je lov na crni tartuf

Turizam ne poznaje granice: blizu grada, blizu srca!

  • Kako djeluje županijska Turistička zajednica u ‘novom normalnom’ okruženju, uslijed pandemije Covida-19, koja je globalno poharala turistički sektor?

-Prijateljstvo Zagreba i Zagrebačke županije izražava se u ovim izvanrednim okolnostima, što je rezultiralo destinacijskom kampanjom ”Blizu grada, blizu srca”. Upravo je tako započela nova ponuda za turizam Zagreba i okolice koja se fokusira na boravak u prirodi, zelenim gradskim oazama i boravak na otvorenom. Sve s naglaskom na zdravlje, sigurnost i održivost. Promocija Zagreba i okolice (Around Zagreb) projekt je koji je planiran više od 10 mjeseci prije izlaska. ‘AroundZagreb’ donosi brojne ideje za nadahnjujuća putovanja, kreativne primjere kako provesti, primjerice, tri dana u Zagrebu i okolici. Najzanimljivije gastronomske preporuke i popis kulturnih i zabavnih događaja za istinsko upoznavanje glavnog grada Hrvatske i prekrasan Zeleni prsten, na samo pola sata od grada. Platforma se kontinuirano ažurira novim materijalima i prijedlozima, a za sada su povratne informacije izvrsne.

ivana alilovic turizam
Ivana Alilović, direktorica Turističke zajednice Zagrebačke županije

Odmor nikad bliže u zagrebačkom Zelenom prstenu

  • Koliko je izazovno privući turiste iz Zagreba da dođu i otkriju Zagrebačku županiju i koje su vaše glavne strategije da ih primamite u ruralni turizam?

-Od početka krize ističem da će poseban fokus i potražnja biti na kontinentalnom i seoskom turizmu. Zato nam je ovo prilika da se nametnemo. Upravo smo to učinili s platformom i kampanjom ”Odmor nikad bliže”. Cilj je smjestiti cijeli zagrebački Zeleni prsten prema Zagrebu što je više moguće kao idealnu vikend destinaciju u blizini gradske vreve. Sudeći prema svim istraživanjima tržišta i podacima iz sustava eVisitor, vidi se da smo svojom kampanjom dobro pogodili nišu. Željeli smo se postaviti i poslati poruku da gosti u našoj županiji mogu boraviti u zelenom, ruralnom i zaštićenom okruženju. I sve to samo pola sata od Zagreba.

Moramo ići u korak s inovativnim trendovima poput digitalne revolucije, što HTZ radi kroz novi nacionalni projekt ‘Digitalni nomadi’. To su projekti sve viših ekoloških standarda i održivog razvoja lokalnih zajednica. Neophodan je razvoj eno-gastronomije, dok se kulturni turizam promovira kao jedan od motiva za dolazak na odredište. Naglašavam da su autentičnost, sigurnost i priroda ključni trendovi u za turizam nekog područja.

  • Možete li nam preporučiti što treba vidjeti i posjetiti u Zagrebačkoj županiji?

-Svakako bih prvo predložila posjet našoj web platformi ”Odmor nikad bliže”. Njen cilj je informirati čitatelje o turističkim proizvodima Zagrebačke županije kao što su vinske ceste, kuće za odmor, gastronomske ponude i mikro odredišta. Uvijek preporučujem odlazak u Samobor koji je mamac je za izletnike ne samo zbog svog šarma, već i zbog prekrasne zelene okolice. Između Samobora i Zagreba nalazi se Sveta Nedelja, koja je zasluženo na listi najposjećenijih destinacija. Predlažemo obilazak jezera Rakitje, Orešje, Kerestinec i Strmec. Vaš je izbor hoćete li se prepustiti ribolovu, rekreaciji ili samo uživanju u očuvanoj prirodi. Povratak u 21. stoljeće nudi turistički obilazak svjetski poznate tvornice električnih automobila Rimac Automobili iz Svete Nedelje.

Zdravstveni i aktivni turizam

  • Kakva je ponuda zdravstvenog i aktivnog odmora?

-Među najposjećenijim destinacijama u Zagrebačkoj županiji je Ivanić-Grad, poznat po gastronomskom festivalu Bučijada ili festivalu vina Škrletovo. Nadalje, u Ivanić-Gradu nalazi se ‘Specijalna bolnica Naftalan’ u kojoj se radilo na rekonstrukciji i dogradnji unutarnjih i vanjskih bazena. To je županija financirala sa 71 milijunom kuna, koje je jedinstveno lječilište, pravo ‘crno blago.Izgrađeno je na jedinom europskom izvoru ljekovitog ulja, koje također nudi izvrsne wellness usluge.

Tradicionalno, najposjećenije odredište nalazi se u Turopolju, mirnom, uglavnom nizinskom ruralnom području. Ono nudi obilje netaknute prirode, bogatu kulturne baštinu i zanimljivu prošlost. Središte mu je Velika Gorica, najveći grad Zagrebačke županije, i najbolje polazište za istraživanje. U njemu raste ponuda privatnog smještaja. Naime, tu je i Međunarodna zračna luka ‘Franjo Tuđman’, koja samo incijativno provodi testiranje putnika na Covid-19, a na našem području je i granični prijelaz Bregana, te tri punkta za testiranje na koronu.

direktorica turističke zajednice zagrebačke županije turizam
S direktoricom TZ Zagrebačke županije Ivanom Alilović razgovarali smo u Turističkom informativnom centru u Velikoj Gorici koji ima zanimljiv multimedijalni postav

U podnožju Plešivice nalazi se grad Jastrebarsko. Mjesto duge, stotinama godina stare povijesti, prirodno je središte ovog područja, polazna točka za izlete i jedno od naših najposjećenijih odredišta.

jastebarsko turizam
Jastebarsko je jedno od najposjećenijih odredišta

Rudarska greblica prva u županiji dobila EU zaštitu

  • Potrošači su se u krizi okrenuli više domaćim prozvodima. Kako to izgleda na turističkoj gastro karti?

-Imali smo kampanju pod nazivom ‘Božićna čarolija u vašem domu’ kojom smo željeli podići svijest o važnosti kupnje lokalnih proizvoda. Svaka destinacija ima svoju autentičnu priču i svoje lokalne proizvode i suvenire. Zagrebačka županija bogata je obrtnicima. Puna je marljivih ljudi koji prirodne resurse svoje domovine pretvaraju u jedinstvene, lokalne proizvode. Jedan od ciljeva je podići svijest o važnosti kupnje lokalnih proizvoda i pomoći proizvođačima u brendiranju i promociji.

Posebno treba naglasiti predan rad malih obrtnika, umjetnika i manufaktura s našeg područja jer ti proizvodi zaslužuju svu pažnju. Kombinirajući tradicionalno i moderno, njihova kreativnost osvježava baštinu i obogaćuje cjelokupnu ponudu svog kraja. Mislim da su ovogodišnji hit bili nevjerojatni ‘štrukli s tartufima’ i ‘praline od tartufa’ naše županije. Ponosni smo na nematerijalnu kulturnu baštinu Zagrebačke županije. Najpopularnija slastica ‘Samoborska kremšnita’ sad je zakonski zaštićena kao autohtona samoborska- hrvatska marka. Također tu su i naša županijska vina kraljevina i portugizac, kao i sirevi. Također, autohtoni gastronomski proizvod Zagrebačke županije ‘Rudarska greblica’ odobren je zaštićenom oznakom zemljopisnog podrijetla na europskoj razini. Ovom oznakom greblica postaje 29. hrvatski proizvod sa zaštićenim imenom u EU i prvi zaštićeni gastronomski proizvod u Zagrebačkoj županiji.

Rudarska greblica turizam
Rudarska greblica

Kakva turistička sezona nas očekuje?

  • Kakvu turističku sezonu očekujete ove godine, koja tradicionalno počinje za Uskrs, a na kontinentu i ranije?

-Trend boravka u prirodi i okretanja ruralnim područjima nastavit će se i ove godine. Navike ljudi promijenile su se i boravak u prirodi, izleti i bijeg od masovnog turizma zasigurno će obilježiti i ovu godinu. Možemo reći da su rezultati istraživanja provedene u turizmu sada najrelevantnije za procjenu i planiranje aktivnosti u turističkom sektoru. Prema pokazateljima, ove je godine 60 do gotovo 80 posto gostiju spremno za odmor, čim to pandemija dopusti. Dakle, još uvijek postoji neutaživa glad za putovanjima. Jače otvaranje očekuje se tek u drugom tromjesečju 2021. godine, što pojačava našu procjenu preorijentacije naših aktivnosti na domaći turizam.

U ožujku 2021. Zagrebačka županija objavila je milijunski natječaj za potporu poduzetnicima u turizmu. Potpore se dodjeljuju za obnovu i opremanje smještajnih jedinica te razvoj i poboljšanje dodatnih sadržaja poput bazena, wellnessa i ostalih rekreacijskih, sportskih i zabavnih sadržaja.

Jača trend cjelogodišnje destinacije na agroturizmu

  • Gdje vidite potencijal za rast turizma za Zagrebačku županiju?

-Ovo ‘novo vrijeme’ zahtijeva personaliziran, iskren i temeljit pristup gostu, koji želi doživjeti lokalnu zajednicu na autentičan način. Fokus je na novom značenju održivog suživota s lokalnim zajednicama, prirodom, kulturom i poviješću ovih područja. Još uvijek smo cjelogodišnja i atraktivna destinacija. Trend zanimanja za kuće za odmor na kontinentu neprestano raste. Svakako moramo podići kvalitetu smještaja jer je velika potražnja za kućama za odmor u seoskom smještaju. Zato je ovaj natječaj pun pogodak jer ćemo podići kvalitetu i ojačati sadržaj.

Svjesni smo potencijala koji ima naše odredište. Na primjer, imamo snažnu scenu s domaćim destilerijama koje se bave zanatskom proizvodnjom gina, što je u velikom pozitivnom trendu kod craft pivovara. Također, posebna pažnja je potrebna zdravstvenom turizmu kao jednom od najbrže rastućih turističkih proizvoda. Uz biciklističke staze, zelenu priču županije, koja do 2030. godine ima za cilj uvesti 100 posto ekološku poljoprivedu, i sve navedeno, možemo zaključiti da imamo veliki potencijal.

  • Što možete poručiti agroturizmima na području županije?

-Turizam bez poljoprivrede ne znači mnogo, posebno u trendu proizvodnje hrane od polja do stola. Naša je vizija stvoriti identitet odredišta, a kako bismo ostvarili tu viziju, postupak mora biti živ za sve posjetitelje i turiste. Za nas je od velike važnosti ujediniti turističke zajednice Zagrebačke županije u svrhu umrežavanja, intenzivne suradnje i zajedničkog djelovanja turističkih zajednica županije i relevantnih dionika. Sve s ciljem intenzivne promocije regije ‘Zagrebački zeleni prsten’ i postojećih turističkih proizvoda i programa.