Odbor za ribarstvo Hrvatske poljoprivredne komore održao je sastanak s predstavnicima Ministarstva poljoprivrede vezano za aktualnu problematiku u sektoru ribarstva. Teme su bile rast cijena ulaznih troškova; niske otkupne cijene ribe; problemi oko mogućnosti ulaganja u nove brodove i obnovu ribarske flote kroz EU fondove.

-Predstavnici Odbora za ribarstvo ukazali su na sastanku na cijene plavog dizela. Ona se povećala 3 puta kao i rasta ostalih ulaznih troškova, poput kante ulja. Ona je koštala 100 kn, a sad iznosi čak 236 kn. Smatramo da otkupne cijene ribe ne prate trendove rasta ulaznih troškova ribara. Tj. otkupne cijene su ostale na istoj razini od prije 15 godina. Upozorili smo da je takvo stanje u ribarstvu dugoročno neodrživu. Zbog toga je potrebno sustavno rješavanje problema u dogovoru i suradnji s ribarima, izjavio je predsjednik Odbora za ribarstvo HPK Petar Baranović.

Predstavnici ribara pri HPK naglasili su kako postoji problem i kod starosti brodova koji se trebaju obnoviti. Dostupni europski fondovi ribarima to ne omogućavaju.

Na žalost, tijekom pregovaranja kod ulaska u EU oko ribarstva nije uzeta u obzir starost brodova. Oni trenutno predstavljaju veliki rizik za poslovanje ribara. Ribarski brodovi u prosjeku su duplo stariji od kapetana koji ih vozi. S druge strane jedina smo članica EU čija Uprava za ribarstvo i inspekcija imaju zrakoplovne snage i dronove vojne namjene izraelske proizvodnje. Taj nesrazmjer između ribara koji vode bitku na tržištu i ogromnih ulaganja u kontrole i državni aparat nikako nije dobar za cijeli sektor ribarstva i njegovu učinkovitost. Da može, svaki drugi vlasnik dao bi brod u rezalište jer im se rad ne isplati. Zabrinjava nas i  budućnost koćarskog ribolova koji se svaki danom smanjuje, upozorio je Baranović.

Odbor za ribarstvo HPK smatra kako operativni programi za ribarstvo nisu bili dostupni malim ribarima. Zbog toga među njima vlada ogromno nezadovoljstvo. Najveću prepreku u javljanje za dobivanje EU sredstava su popunjavanje tablica koje su predviđene za velike sustave. Zato, kako ističu, u novom programskom razdoblju sredstva za ribarstvo trebaju biti usmjerena na jačanje tržišne pozicije i sufinanciranje tehničke ispravnosti, te unapređenje stvarne sigurnosti ribarskih plovila kroz modernizaciju i rekonstrukciju, objašnjavaju u HPK.

Iz HPK napominju kako ih je ministrica poljoprivrede Marija Vučković izvijestila da rješenje za manje ribare vidi kroz udruživanje u proizvođačke organizacije, osobito u dijelu investiranja u preradu. Također, Ministarstvo poljoprivrede je svjesno situacije koja je nastala zbog povećanja ulaznih troškova. Zbog toga će se razmotriti potencijalna rješenja koja bi ublažila stanje.

Što se tiče ulaganja u obnovu brodica i kupnju novih, ne postoji mogućnost financiranja kroz fondove i nacionalnu omotnicu. Međutim, Ministarstvo poljoprivrede će razmotriti mogućnosti financiranje kroz HABOR ili HAMAG. U sve daljnje rasprave o sektorskoj politici Ministarstvo je najavilo uključiti Odbor za ribarstvo HPK.

Sve stručne tekstove objavljene u Gospodarskom listu u razdoblju od 2016. do 2020. godine čitajte i u našoj Digitalnoj kolekciji koju možete naručiti ovdje

Pretplatnici na sadržaj Gospodarskog lista ostvaruju pravo na besplatne savjete. Ako ste pretplatnik postavite pitanje klikom ovdje
Ako se želite pretplatiti to možete učiniti ovdje