Što donosi prijedlog Zakona o gnojidbenim proizvodima? Podsjetimo, prijedlog je upućen u saborsku proceduru i usklađuje se s pravnom stečevinom Europske unije?
Ministarstvo poljoprivrede provelo je javno savjetovanje o prijedlogu Zakona o gnojidbenim proizvodima. Vlada je na sjednici 7. srpnja 2022. prihvatila prijedlog navedenog zakona, te ga uputila na donošenje Hrvatskom saboru.
Zakonom o gnojidbenim proizvodima utvrđuju se:
- nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela za provedbu ovoga Zakona;
- uvjeti za ovlaštenje laboratorija za kontrolu kakvoće gnojidbenih proizvoda;
- tijelo za ocjenjivanje sukladnosti EU gnojidbenih proizvoda;
- zahtjevi koje moraju ispunjavati gnojidbeni proizvodi i EU gnojidbeni proizvodi;
- stavljanje na raspolaganje na tržište gnojidbenih proizvoda i EU gnojidbenih proizvoda;
- obveze gospodarskih subjekata;
- uvjeti za obavljanje upravnog i inspekcijskog nadzora;
- prekršajne odredbe.
Republika Hrvatska preuzela je obvezu uskladiti hrvatsko zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije. Tako provedba navedene obveze treba omogućiti adekvatnu i pravodobnu provedbu Uredbe (EU) 2019/1009 Europskog Parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila o stavljanju gnojidbenih proizvoda EU-a na raspolaganje na tržištu te o izmjenama uredaba (EZ) br. 1069/2009 i (EZ) br. 1107/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2003/2003.
Međutim, na snazi i dalje ostaje nacionalno zakonodavstvo. I to radi dostupnosti neusklađenih gnojidbenih proizvoda na jedinstvenom tržištu u skladu s nacionalnim odredbam. Predmetnim Zakonom stavlja se van snage postojeći Zakon o gnojivima i poboljšivačima tla. Postavit će se pravila za plasiranje neusklađenih gnojidbenih proizvoda na tržište utvrđena na nacionalnoj razini. Iz navedenog proizlazi da je problem koji zahtjeva promjenu nacionalnog zakonodavstva pitanje reguliranja i stavljanja na tržište gnojidbenih proizvoda koji nisu predmet postojećeg Zakona o gnojivima i poboljšivačima tla.
Predmetni uvjeti za stavljanje gnojiva na raspolaganje na unutarnjem tržištu djelomično su usklađeni Uredbom (EZ) br. 2003/2003 Europskog parlamenta i Vijeća. Ona gotovo isključivo obuhvaća gnojiva od anorganskih materijala dobivenih kemijskim putem ili iz rudnika. Paralelno, postoji potreba za iskorištavanjem recikliranih ili organskih materijala u svrhu gnojidbe.
Kao važan preduvjet za daljnju upotrebu gnojiva proizvedenih iz takvih recikliranih ili organskih materijala je utvrđivanje usklađenih uvjeta za njihovo stavljanje na raspolaganje na cijelom unutarnjem tržištu Europske unije i Europskog gospodarskog prostora. Navedeno bi poticanje ciklusa hraniva dodatno pospješilo razvoj kružnog gospodarstva. Također, omogućilo bi resursno učinkovitiju opću upotrebu hranjiva. Istodobno bi i smanjilo ovisnost Europske unije o hranivima iz trećih zemalja.
Također se prelaskom na kružno gospodarstvo produljuje životni vijek proizvoda. Istovremeno se smanjuje količina otpada. Odnosno, sprječavanjem stvaranja otpada, ekološkim dizajnom, ponovnom uporabom otpada i sličnim mjerama ostvaruje se ušteda; istovremeno se smanjenjuje emisija stakleničkih plinova. Nadalje, uvođenjem principa kružnog gospodarstva smanjuje se pritisak na okoliš. Povećava se sigurnost nabavke sirovina i konkurentnost. Potrošači će imati dugotrajnije, otpornije i vrjednije proizvode.
Stoga bi se područje primjene tog usklađivanja trebalo proširiti kako bi obuhvatilo reciklirane i organske materijale. Određeni proizvodi se upotrebljavaju zajedno s gnojivima kako bi se poboljšala učinkovitost ishrane bilja. To ima pozitivan učinak smanjenja količine upotrijebljenih gnojiva, a time i njihov utjecaj na okoliš. Navedeno bi usklađivanje trebalo obuhvatiti ne samo proizvode namijenjene ishrani biljaka nego i proizvode namijenjene poboljšanju učinkovitosti ishrane bilja. Svekako bi se olakšalo njihovo slobodno kretanje na unutarnjem tržištu.
Osnovni pojmovi prema Zakonu o gnojidbenim proizvodima
1) gnojidbeni proizvod znači tvar, smjesa, mikroorganizam ili bilo koji drugi materijal koji se primjenjuje ili je namijenjen primjeni na biljkama ili njihovoj rizosferi, ili na gljivama ili njihovoj mikosferi, ili koji je namijenjen da sačinjava rizosferu ili mikosferu, samostalno ili pomiješan s drugim materijalom, radi opskrbe biljaka ili gljiva hranjivima ili poboljšavanja učinkovitosti njihove ishrane;
2) gnojidbeni proizvod EU-a znači tvar, smjesa, mikroorganizam ili bilo koji drugi materijal koji se primjenjuje ili je namijenjen primjeni na biljkama ili njihovoj rizosferi, ili na gljivama ili njihovoj mikosferi, ili koji je namijenjen da sačinjava rizosferu ili mikosferu, samostalno ili pomiješan s drugim materijalom, radi opskrbe biljaka ili gljiva hranjivima ili poboljšavanja učinkovitosti njihove ishrane s oznakom CE kada se stavlja na raspolaganje na tržištu Republike Hrvatske;
3) stavljanje na raspolaganje na tržištu znači svaka isporuka gnojidbenog proizvoda za distribuciju ili upotrebu na tržištu Republike Hrvatske u okviru trgovačke djelatnosti, bilo uz naplatu ili besplatno;
4) stavljanje na tržište znači prvo stavljanje na raspolaganje gnojidbenog proizvoda na tržište Republike Hrvatske;
5) oznaka CE znači oznaka kojom proizvođač označuje da je gnojidbeni proizvod EU-a u skladu s pravno obvezujućim aktima Europske unije o usklađivanju kojim se propisuje njezino stavljanje na tržište.
Podjela gnojidbenih proizvoda prema funkciji
Prema funkciji, gnojidbeni proizvodi u skladu s ovim Zakonom su:
1.gnojiva,
2.vapneni materijali,
3.poboljšivači tla,
4.uzgojni supstrati,
5.inhibitori,
6.biljni biostimulansi
7.mješavine gnojidbenih proizvoda.
Međutim, gnojidbenim proizvodima prema odredbama ovog Zakona ne smatraju se:
– nusproizvodi životinjskog podrijetla;
-dobiveni proizvodi na koje se ne primjenjuju zahtjevi Uredbe (EZ) br. 1069/2009 prilikom stavljanja na raspolaganje na tržištu;
– sredstva za zaštitu bilja obuhvaćena područjem primjene Uredbe (EZ) br. 1107/2009.