Koje su promjene bitne za pčelare u novom Pravilniku o izmjenama i dopunama Pravilnika o provedbi intervencija u sektoru pčelarstva unutar Strateškog plana zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027.? Pravilnik je donesen temeljem Odluke Vlade Republike Hrvatske od 23. veljače 2023. godine, a stupio je na snagu 1. kolovoza 2025. godine.
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva kao nadležno tijelo državne uprave u vremenskom razdoblju od 11. lipnja do zaključno 9. srpnja 2025. godine provodilo je javno savjetovanje radi donošenja Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o provedbi intervencija u sektoru pčelarstva unutar strateškog plana zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027., čiji je integralni tekst dostupan putem sljedeće poveznice:
https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=30707
Pravilnikom je propisana provedba pojedinih vrsta intervencija u sektoru pčelarstva unutar Strateškog plana zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027.
Podnošenje zahtjeva za isplatu
Podnositelj zahtjeva označava i potvrđuje intervenciju odnosno podintervenciju za koju podnosi zahtjev za isplatu potpore Agenciji za plaćanja putem AGRONET-a, time da obrazac zahtjeva za svaku intervenciju odnosno podintervenciju objavljuje Agencija za plaćanja na svojim službenim mrežnim stranicama (www.apprrr.hr).
Podnositelj zahtjeva u zahtjevu potvrđuje da:
– su podaci navedeni u zahtjevu istiniti
– je upoznat s odredbama provedbe intervencija iz sektora pčelarstva unutar Strateškog plana i ovoga Pravilnika
– će se odazvati pozivu Agencije za plaćanja u slučaju potrebe dopune zahtjeva i dokumentacije u roku 10 dana od dana zaprimanja obavijesti o dopuni
– će omogućiti kontrolu na terenu i inspekcijski nadzor
– će čuvati preslike zahtjeva i dokazne dokumentacije pet godina od dana podnošenja zahtjeva
– nije po računima priloženim uz zahtjev ostvario potporu iz drugih izvora financiranja i
– nije s dobavljačima povezan vlasničkim odnosima.
Pčelari koji nemaju pristup AGRONET-u, a žele podnijeti zahtjev, dužni su najkasnije 15 dana prije podnošenja zahtjeva Agenciji za plaćanja dostaviti osobno ili preporučenom pošiljkom, popunjen obrazac Zahtjeva za upis u evidenciju korisnika Zajedničke organizacije tržišta s valjanom adresom elektroničke pošte.
Nadalje, podnositelj zahtjeva za svaku intervenciju odnosno podintervenciju iz Strateškog plana, izuzev za intervenciju Suradnja sa specijaliziranim tijelima za provedbu istraživačkih programa u području pčelarstva i pčelarskih proizvoda, može podnijeti jedan zahtjev u jednoj intervencijskoj godini u skladu s odredbama ovoga Pravilnika, time da će se zahtjev podnesen nakon isteka roka navedenog za pojedinu intervenciju odnosno podintervenciju smatrati nepravovremeno podnesenim i neće se razmatrati.
Vrste intervencija
55.1.a.01. – Savjetodavne usluge, tehnička pomoć, obuka, informacije i razmjena najboljih praksi, uključujući umrežavanje, za pčelare i pčelarske organizacije:
a) edukacije, stručna predavanja i radionice organizirane od strane udruga i saveza pčelara te troškovi prikupljanja informacija o pčelarima i njihovom načinu pčelarenja i
b) izrada i tisak informativnog materijala, izrada mrežnih stranica organizacija pčelara, tisak i dostava stručnih časopisa, izrada sustava informiranja na platformama koje koriste pčelari i sudjelovanje predstavnika organizacija pčelara na specijaliziranim pčelarskim i drugim skupovima.
55.1.b.01. – Nabava novih pomagala, pribora i opreme
55.1.b.02. – Suzbijanje nametnika i bolesti u košnicama, naročito varooze
55.1.b.03. – Racionalizacija selećeg pčelarstva
55.1.c.01. – Podrška laboratorijima za analizu pčelarskih proizvoda, gubitaka pčela ili pada produktivnosti i tvari potencijalno toksičnih za pčele
55.1.d.01. – Očuvanje ili povećanje postojećeg broja košnica, uključujući uzgoj pčela
55.1.e.01. – Suradnja sa specijaliziranim tijelima za provedbu istraživačkih programa u području pčelarstva i pčelarskih proizvoda
55.1.f.01. – Promocija, komunikacija i marketing, uključujući aktivnosti praćenja tržišta i aktivnosti usmjerene posebno na podizanje svijesti potrošača o kvaliteti pčelarskih proizvoda
Potpore za savjetodavne usluge, tehničku pomoć, obuku, informacije i razmjenu najboljih praksi, uključujući umrežavanje, za pčelare i pčelarske organizacije : intervencija iz članka 11. ovoga Pravilnika korisnicima omogućava povrat maksimalno do 100 % prihvatljivog troška u skladu sa Strateškim planom i ovim Pravilnikom.

Nadalje, u okviru podintervencije iz članka 11. stavka 1. točke a), prije mogućeg umanjenja, minimalni iznos potpore po korisniku iznosi 150,00 EUR, a maksimalni iznos potpore je sljedeći:
1. za edukaciju pčelara za zvanje: pčelar, senzorski analitičar ili apiterapeut po programima u trajanju od minimalno 20 sati po završenom pojedinačnom stupnju edukacije, 600,00 EUR
2. za stručna predavanja i radionice održane u okviru tekuće godine koje organizira:
a) udruga pčelara, 5.000,00 EUR i
b) savez udruga (županijski, nacionalni), 8.000,00 EUR
Navedeni troškovi uključuju maksimalni iznos potpore za:
– najam prostora bez opreme za prezentaciju, 130,00 EUR-a po danu
– najam prostora s opremom za prezentaciju, 205,00 EUR-a po danu
– troškovi predavača po predavanju 300,00 EUR-a
– putni nalog
– troškovi noćenja u visini stvarnih izdataka najviše do visine iznosa 100,00 EUR po noćenju
– najam vozila kategorije M2 i/ili M3 (više od 8 sjedišta) za potrebe udruge za odlazak na edukaciju pčelara izvan mjesta registracije Udruge (pčelarski sajam, kongres ili praktična edukacija na pčelinjaku), najviše do iznosa od 444,00 EUR-a po danu najma.
Potpore za izradu i tisak informativnog materijala, izradu mrežnih stranica, tisak i dostavu stručnih časopisa, izradu sustava informiranja na platformama i sudjelovanje predstavnika pčelara na specijaliziranim pčelarskim i drugim skupovima: također, u okviru podintervencije iz članka 11. stavka 1. točke b) prije mogućeg umanjenja, minimalni iznos potpore po korisniku iznosi 150,00 EUR, a maksimalni iznos potpore je sljedeći:
1. registriranoj udruzi pčelara, 2.000,00 EUR i
2. županijskom savezu, 5.000,00 EUR.
Navedeni troškovi uključuju maksimalni iznos potpore za:
– tisak letaka, 93,00 EUR za 100 komada (0,93 EUR po komadu)
– tisak brošura/stručnih časopisa, 181,00 EUR za 100 komada (1,81 EUR po komadu)
– tisak banera, 100,00 EUR po komadu
– izradu mrežnih stranica, 1.206,00 EUR
– troškove kotizacije
– putni nalog
– troškove noćenja u visini stvarnih izdataka najviše do visine iznosa 100,00 EUR po noćenju.
Potpore za intervenciju Racionalizacija selećeg pčelarstva: u okviru ove intervencije prije mogućeg umanjenja, minimalni iznos potpore po korisniku iznosi 150,00 EUR, a maksimalni iznos potpore prema razredima je sljedeći:
a) 30 – 50 košnica, 5.000,00 EUR
b) 51 – 150 košnica, 10.000,00 EUR
c) 151 i više košnica, 15.000,00 EUR.“.
Promocija, komunikacija i marketing
Intervencijom Promocija, komunikacija i marketing, uključujući aktivnosti usmjerene posebno na podizanje svijesti potrošača o kvaliteti pčelarskih proizvoda dodjeljuje se potpora za:
a) promociju i komunikaciju prema javnosti o pčelarstvu i pčelinjim proizvodima i
b) informiranje i edukaciju potrošača kroz medijske aktivnosti.
Korisnici potpore pod a) su pčelari ažurirani u Evidenciji za godinu podnošenja zahtjeva, kod su
(3) Korisnici iz stavka 1. točke b) ovoga članka su organizacije pčelara upisane u Registar udruga Republike Hrvatske i proizvođačke organizacije u sektoru pčelarstva.
(4) Za intervenciju iz stavka 1. ovoga članka korisnicima je omogućen povrat maksimalno do 100 % prihvatljivog troška u skladu sa Strateškim planom i ovim Pravilnikom.
(5) Minimalni iznos potpore po korisniku prije mogućeg umanjenja iznosi 150,00 EUR, a maksimalni iznos potpore je sljedeći:
a) 700,00 EUR-a za izradu i tisak promotivnih materijala
b) za troškove informiranja i edukacije potrošača kroz medijske aktivnosti iz stavka 1. točke b) ovoga članka 15.000,00 EUR pri čemu su pojedinačni troškovi prihvatljivi do sljedećih iznosa:
– oglašavanje na TV-u 153,00 EUR-a po sekundi
– oglašavanje na radiju 2,30 EUR-a po sekundi
– oglašavanje u tiskovinama 659,00 EUR-a po oglasu
– oglašavanje na web portalima 148,00 EUR-a po oglasu.
Zahtjev za isplatu za troškove
Zahtjev za isplatu za troškove podnosi se Agenciji za plaćanja za:
a) podintervenciju iz članka 28. stavka 1. točke a) ovoga Pravilnika na Obrascu VIII dio B
„Promocija i komunikacija prema javnosti“ do 31. srpnja tekuće intervencijske godine
b) podintervenciju iz članka 28. stavka 1. točke b) ovoga Pravilnika na Obrascu VIII dio C „Informiranje i edukacija potrošača“ do 31. srpnja tekuće intervencijske godine.