Povodom Svjetskog dana borbe protiv krivotvorina, Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO) pokrenuo je kampanju „Što je na vašem stolu?, upozoravajući na zabrinjavajuću pojavu krivotvorene hrane i pića diljem EU-a. Inicijativa je pokrenuta nakon što su nedavna izvješća pokazala da krivotvorenje u sektoru hrane i pića predstavlja sve prisutniju prijetnju i rizik. Uz zdravlje potrošača, na udaru su i europska gospodarstva, radna mjesta i kulinarsko nasljeđe.

Iako javnost često povezuje krivotvorene proizvode isključivo s luksuznom robom ili sektorom odjeće i mode, stvarnost je znatno ozbiljnija. Prema Istraživanju o procjeni prijetnje kaznenih djela protiv intelektualnog vlasništva (OCTA) iz 2022. godine, prehrambeni proizvodi – posebno kolačići, tjestenina, čips i slatkiši – bili su druga najzaplijenjenija kategorija proizvoda na vanjskim granicama EU-a 2020. godine. Za 2025. godinu(SOCTA) naglašava da je rast e-trgovine krivotvoriteljima omogućio nove načine distribucije lažnih prehrambenih artikala, što potrošačima sve više otežava prepoznavanje autentičnih proizvoda. Krivotvoritelji manipuliraju oznakama i pakiranjima hrane te prilagođavaju proizvodne procese, ciljajući na proizvode visoke vrijednosti.

Krivotvorena hrana prijetnja zdravlju i sigurnosti građana EU-a

Izvješće SOCTA za 2021. otkriva da lažni prehrambeni proizvodi sadrže opasne tvari poput metanola, žive, fipronila i raznih insekticida ili pesticida. Operacije policijskih snaga na terenu također su razotkrile razmjere problema. Zajednička operacija Europola i Interpola OPSON, koja se provodi svake godine, u prošlog godini je rezultirala zapljenom krivotvorenih i nekvalitetnih prehrambenih proizvoda u vrijednosti od 91 milijun eura, od toga 22000 tona hrane i 850000 litara pića.

Operacija je također rezultirala razbijanjem 11 kriminalnih mreža i prijavom 278 osoba pravosudnim tijelima. EUIPO pruža podršku operaciji kroz stručnost u području intelektualnog vlasništva, obuku i suradnju s tijelima za provedbu zakona. Krivotvorena hrana i piće velika su briga za javno zdravlje. Cilj naše kampanje je opskrbiti potrošače znanjem kako se zaštititi, a istovremeno podržavati zakonite tvrtke koje podržavaju standarde kvalitete EU-a. Ovo je bitka koju moramo voditi zajedno: vlasti, proizvođači i potrošači podjednako, rekao je João Negrão, izvršni direktor EUIPO-a.

Vino, jaka alkoholna pića i izgubljeni milijuni

Krivotvorenje pića, a posebice alkoholnih pića, i dalje je značajan problem, a organizirane kriminalne skupine koriste sofisticirane metode za prevaru potrošača. Krivotvoritelji često ponovno koriste originalne boce ili ispisuju lažne naljepnice za postavljanje na prazne boce, što potrošačima i nadležnim tijelima otežava razlikovanje između legitimnih i lažnih proizvoda. Prema podacima EUIPO-a, sektor vina i žestokih pića bio je jedan od najpogođenijih krivotvorenjem u razdoblju od 2013. do 2017. godine. Ukupno je zbog krivotvorenja godišnje izgubljeno 2289 milijuna eura u prodaji i uništeno gotovo 5700 radnih mjesta u EU. Gubitak poreznih prihoda od tih proizvoda također je bio znatan i iznosio je 2068 milijuna eura. Među najčešće prijavljenim zemljama podrijetla krivotvorene hrane i pića zaplijenjenih na vanjskoj granici EU-a 2019. i 2020. godine bile su Kina i Turska.

Foto: Shutterstock

Oznake zemljopisnog zemljopisa više su od etikete

Industrija hrane i pića kamen je temeljac gospodarstva EU-a koji značajno pridonosi regionalnom razvoju, zapošljavanju i stvaranju radnih mjesta, a u središtu borbe protiv krivotvorenja su i oznake zemljopisnog podrijetla (GI) – znakovi koji potrošačima jamče autentičnost i kvalitetu proizvoda, a istovremeno pomažu proizvođačima da bolje plasiraju svoje proizvode na tržište. Oznake štite nazive proizvoda koji potječu iz određenih regija i posjeduju kvalitete ili karakteristike koje su u osnovi posljedica tog zemljopisnog okruženja. Sustav zemljopisnog podrijetla EU-a uključuje oznake zaštićene oznake izvornosti (PDO), zaštićene oznake zemljopisnog podrijetla (PGI) i zajamčeno tradicionalnog specijaliteta (TSG).

Ovi certifikati čuvaju bogatu europsku kulinarsku baštinu i potrošačima daju jamstvo autentičnosti i kvalitete. Trenutačno Europska unija ima više od 3600 proizvoda registriranih kao oznaka zemljopisnog podrijetla. Francuska, Italija i Njemačka prednjače u proizvodnji i potrošnji proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla, pri čemu samo Francuska čini gotovo 32 % prodaje proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla u EU-u. Vino čini 54 % ukupne potrošnje EU-a s oznakom zemljopisnog podrijetla, što ga čini posebno osjetljivim na krivotvorenje, a  krivotvorenjem su uvelike pogođeni i maslinovo ulje, pivo, meso, sir i mliječni proizvodi.

Kako se zaštititi?

Kampanja EUIPO-a “Što je na tvom stolu?” pruža praktične savjete stanovnicima Europske unije o tome kako se zaštititi od krivotvorenih proizvoda. Dodatno, ona potiče potrošače na oprez i informiranost te pruža praktične savjete kako se zaštititi od krivotvorenih proizvoda:

  • kupujte isključivo od provjerenih trgovaca i službenih distributera i na službenim web stranicama.
  • obratite pažnju na oznake autentičnosti, poput PDO, PGI i TSG.
  • provjerite logotipove na pakiranjima, pravopis i detalje etikete.
  • koristite QR kodove, holograme i druge tehnologije za provjeru izvornosti.

EUIPO je objavio tehnološki vodič za borbu protiv krivotvorina i piratstva koji uključuje više od 40 tehnologija koje mogu pomoći vlasnicima tvrtki u zaštiti njihovih robnih marki.

Kriminal koji prelazi granice

Krivotvorenje hrane i pića te zlouporaba oznaka zemljopisnog podrijetla značajan je i ozbiljan kriminal s kojim se treba uhvatiti u koštac na međunarodnoj razini. EUIPO je aktivno uključen u borbu protiv krivotvorina diljem EU-a. Kao dio svojih napora, surađuje s raznim organizacijama i tijelima za provođenje zakona, uključujući policijske službenike i nositelje prava, kako bi poboljšao prekograničnu suradnju i provedbu u Europi. Krivotvorenje hrane i pića nije izolirani slučaj, već dio šireg fenomena organiziranog kriminala i aktivnostima koje podrivaju zakonito poslovanje, ugrožavaju zdravlje potrošača i pomažu u financiranju drugih vrsta ozbiljnog kriminala, poput trgovine drogom, pranja novca, kibernetičkog kriminala, prijevare, pa čak i terorizma.

Izvor: Komunikacijski ured Colić, Laco i partneri

Foto: Shutterstock

Prethodni članakJesenski radovi u ljekovitom i začinskom vrtu
Sljedeći članakCentar za pčelarstvo Ripenda
Ivan Stupnišek, mag. ing. agr.
Rođen 1985. g. u Zagrebu, gdje završava osnovnu i srednju školu za dentalnog tehničara, te poslije pripravničkog staža u Stomatološkoj poliklinici Perkovčeva u Zagrebu upisuje preddiplomski studij Agroekologija na Agronomskom fakultetu, zatim diplomski studij Ekološka poljoprivreda i agroturizam koji završava 2012. g. Stručnu praksu i terenski rad obavlja na Zavodu za opću proizvodnju bilja u okviru projekta prof. dr. sc. Milana Mesića „Gnojidba dušikom prihvatljiva za okoliš“, Zavodu za voćarstvo (stručni projekt) te Zavodu za poljoprivrednu zoologiju (stručni projekt). Od 2014. urednik u Gospodarskom listu; autor nekoliko stručnih i znanstvenih članaka. Prijašnje radno iskustvo u DTC Sertić na radnom mjestu supervizora, B2B kampanje, ljudski resursi. U Stil pekarni radio kao prodajni predstavnik tijekom studija. U Interpunktu tijekom studija radio u marketingu (telesales), te u Bogadura grupaciji kao voditelj evenata za razne klijente. Služi se engleskim i osnovno španjolskim jezikom. Područja interesa: precizna i ekološka poljoprivreda, obnovljivi izvori energije, integrirana zaštita bilja, stočarstvo, peradarstvo, ljekovito bilje, nove tehnologije, PR i marketing, novinarstvo. Znanstvene publikacije: https://www.bib.irb.hr/pregled/profil/38362