Ilija Jurić, najbolji je mladi poljoprivrednik za 2022. godinu. U Velikoj Kosnici razvio je brend Tukan greens i uzgaja mikrozelenje (mikropovrće), jestivo cvijeće, presadnice te egzotično bilje. Jurić je inače inženjer radiologije, no kad njegovo mikropovrće završi u vrhunskim restoranima od kojih neki nose i Michelinovu zvjezdicu, zna da nije pogriješio i odlučio se baviti povrćarstvom. Ljubav prema poljoprivredi i proizvodnji bila je jača.

Ove godine obitelj Jurić ima posebno lijepu obljetnicu, 20 godina od osnivanja obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva, iako se obiteljski proizvodnjom bave oko 40 godina.Titula najboljeg mladog poljoprivrednika mu je zaista bila od velikog značaja iz više razloga, prvenstveno iz osobnih jer odabrao je teži put u svojoj karijeri napustivši “bijelu kutu” i bolnicu te se prihvatio težeg posla, onog na zemlji.

Oko milijun i pol sadnica godišnje

Nagrada mu je vjetar u leđa za sav trud i odricanja koji ulaže u ovaj posao, ali i motivacija da dalje stvara i motivira mlade ljude koji se žele baviti poljoprivrednom proizvodnjom.

Priznanje za najboljeg mladog poljoprivrednikapuno mi je pomoglo u promociji mog brenda, a kad sam se prijavljivao imao sam misiju prikazati da poljoprivreda može biti drugačija, inovativna i zabavna, a vjerujem da sam u tome i uspio, naglašava najbolji mladi poljoprivrednik. Naš OPG se primarno bavi presadnicama povrća, začinskog i ljekovitog bila za hobi program, iako imamo svoju maloprodaju, najviše smo orijentirani na veleprodaju te surađujemo s oko 50 poljoljekarni, vrtnih centara u Hrvatskoj. Iz naših plastenika izađe oko milijun do milijun i pol sadnica godišnje.

Na pitanje kako se upravo odlučio na uzgoj mikrozelenja, spominje kako je uvijek volio istraživati nove biljke, nove okuse, pa su tako prvi OPG u Hrvatskoj koji je počeo s uzgojem stevije, kasnije i rabarbare, što ih je kasnije i izdvojilo od ostalih OPG-ova.

Naručivao bih bilje i sjeme sa svih strana svijeta, od Tajlanda do Perua i onda bih te biljke uzgajao, no nikada nisam napravio korak dalje.Potom se rodila ideja da napravim brend s uzgojem rijetkih biljaka, mikrozelenje (microgreens), jestivo cvijeće i s time asortimanom krenuti prema luksuznim restoranima, hotelima i barovima.Tu se rodila ideja za Tukan greens brendom, sve je više ljudi čulo za nas i sada šaljemo svoje proizvode po cijeloj Hrvatskoj, ali ne prodajemo na kućnom pragu, kaže Jurić.

Microgreense (mikrozelenje) uzgajaju većinom za restorane, ali od ove godine putem partnera i tvrtke VeeMee ušli su u 3 retaila (Konzum, Spar i Metro) s dvije vrste najpopularnijeg mikrozelenja: rotkvica i grašak.Za restorane imaju puno širi asortiman poput gorušice, šćira, kiselice, krasuljice, uglavnom što chefovi i tendovi traže, oni uzgajaju.

Klice nisu microgreens

No,ljudi jako često miješaju klice odnosno klijance i microgreense, pa često mikrozelenje zovu klicama.Microgreensi su mladi izdanci biljki, uglavnom se režu od 7 do 25 dana od sijanja, dok se klijanci (klice) skupljaju čim proklijaju iz sjemena te se tako koriste.Nakon berbe mikrozelenja se preporučuje pranje i što brže hlađenje.

Rok trajanja nabranog mikrozelenja je 3 do 7 dana, ako se čuva u pravilnim uvjetima.Microgreensi rastu na podlogama kao što su supstrat, celuloza, konopljina vlakna, kokosova vlakna, no najčešće je to supstrat. Za rast koriste Sunčevu svjetlost ili umjetno svjetlo (lampe za uzgoj) što dovodi do toga da razviju pravi list i sadrže klorofile u sebi za razliku od klica koje rastu u mraku i samo pod temperaturom te vlagom.Microgreensi su također puno nutritivno bogatiji i imaju više vlakana zbog svoje teksture i imaju duži rok valjanosti nakon rezanja.

Mikrozelenje je bogat izvor vitamina (vitamin C, E i K), minerala, vlakana, aminokiselina i antioksidansa. Utvrđeno je da mikrozelenje sadrži 4 – 60 puta više vitamina i minerala u odnosu na biljke u punoj tehnološkoj zrelosti. Imaju važnu ulogu u detoksikaciji organizma i jačanju imuniteta, a kako se konzumiraju u svježem stanju ne dolazi do gubitka hranjivih tvari koji bi nastao termičkom obradom. Najvažniji korak kod sjetve mikro povrća je izabrati kvalitetno, certificirano organsko sjeme. Sjeme treba biti od pouzdanih dobavljača koji provode higijensko-sanitarne mjere u proizvodnji i ne smije biti tretirano nikakvim kemijskim sredstvima protiv bolesti i štetnika.

Microgreense je najbolje uzgajati u kontroliranim uvjetima, a optimalna temperatura je oko 15 – 20 stupnjeva Celzijevih, zatim su za uzgoj potrebne posebne lampe, kontolirana vlaga (odvlaživač) i dobra ventilacija.

Jurić naglašava da setrenutno prebacuju na indoor uzgoj (uzgoj u zatvorenim prostorima) pod lampama zbog hladnog razdoblja koje nam dolazi, a do sada su uzgajali u plastenicima i to na potopnim stolovima.Od sjetvedo berbe prođe od 7 do 25 dana ovisno o vrsti biljke, a rotkvica i kreša su već sedmi dan spremni za brati.Na pitanje ognojidbi navodi kako je nema, osim ako su neke biljke koje su stare 25 dana potrošile svo hranivo iz supstrata.

Kod uzgoja micogreensa jako je bitno tempiranje sjetve i količina posijanog, tako da u Tukan greensu s posebnom pozornošću vode kalendare sjetve kako im se ne bi dogodilo da im nedostaje mikrozelenja za isporuku.Jurić napominje kako je bitno imati veću količinu sjemena na lageru, no opet paziti da ne bude prevelika količina kako sjeme ne bi ostarilo što će kasnije utjecati na smanjenu klijavost sjemena.

Entuzijazma ne nedostaje

Ove godine smo zatvorili mjeru 6.2.1 gdje smo nabavili opremu za uslužno sušenje i svakako imamo namjeru prijavljivati se i za nove natječaje. Surađivali smo tvrtkom koja nam je pomagala prilikom pisanja i prijavljivanja projekta. Planova za budućnost svakako ima, od razvoja novih proizvoda do novih biljaka, planiramo otvarati i svoju maloprodaju u Zagrebu u neko skorije vrijeme, ekskluzivno nam najavljuje Ilija Jurić.

No, prvenstveno žele povećavati proizvodnju i dalje ulagati u nju. Jer, kako kaže, ideja ima, entuzijazma ne nedostaje, bitno im je da ostanu profesionalni i disciplinirani.

Brend Tukan greens već je dobro poznat u svijetu mikrozelenja kod hrvatskih ugostitelja i potrošača

PROČITAJTE VIŠE:

Uspješna proizvodnja povrća u Hrvatskoj

Budućnost je u promjeni svijesti hrvatskih potrošača!

Uzgoj salate i rajčica kraj Trogir

Prethodni članakUspješna proizvodnja povrća u Hrvatskoj
Sljedeći članakUzgoj salate i rajčica kraj Trogira
Ivan Stupnišek, mag. ing. agr.
Rođen 1985. g. u Zagrebu, gdje završava osnovnu i srednju školu za dentalnog tehničara, te poslije pripravničkog staža u Stomatološkoj poliklinici Perkovčeva u Zagrebu upisuje preddiplomski studij Agroekologija na Agronomskom fakultetu, zatim diplomski studij Ekološka poljoprivreda i agroturizam koji završava 2012. g. Stručnu praksu i terenski rad obavlja na Zavodu za opću proizvodnju bilja u okviru projekta prof. dr. sc. Milana Mesića „Gnojidba dušikom prihvatljiva za okoliš“, Zavodu za voćarstvo (stručni projekt) te Zavodu za poljoprivrednu zoologiju (stručni projekt). Od 2014. urednik u Gospodarskom listu; autor nekoliko stručnih i znanstvenih članaka. Prijašnje radno iskustvo u DTC Sertić na radnom mjestu supervizora, B2B kampanje, ljudski resursi. U Stil pekarni radio kao prodajni predstavnik tijekom studija. U Interpunktu tijekom studija radio u marketingu (telesales), te u Bogadura grupaciji kao voditelj evenata za razne klijente. Služi se engleskim i osnovno španjolskim jezikom. Područja interesa: precizna i ekološka poljoprivreda, obnovljivi izvori energije, integrirana zaštita bilja, stočarstvo, peradarstvo, ljekovito bilje, nove tehnologije, PR i marketing, novinarstvo. Znanstvene publikacije: https://www.bib.irb.hr/pregled/profil/38362