Zdravlje bilja utječe ne samo na okoliš, gospodarstvo i europski prehrambeni lanac, nego i na našu sadašnjost te budućnost. Mnogi europski građani toga nisu svjesni. Očuvanjem zdravlja biljaka štitimo život.

Upravo zato široka koalicija partnera iz cijele Europe udružila je snage kako bi pokrenuli kampanju #PlantHealth4Life. Njezin je cilj podizati svijest o dubokim vezama između zdravlja bilja i našeg svakodnevnog života i poticati djelovanje građana u cilju zaštite zdravlja bilja. Kampanju vode Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA), Europska komisija (EK) i 22 europske zemlje. Nacionalni nositelj kampanje je Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH).

Zašto je zdravlje bilja važno?

Biljke čine 80 % hrane koju jedemo i proizvode kisik koji udišemo. Zdrave biljke znače i dobar poljoprivredni prinos, što utječe na dostupnost i cjenovnu pristupačnost hrane. Nažalost, zbog klimatskih promjena i globalizacije, biljke su pod sve većim pritiskom štetnih organizama koji mogu prouzročiti katastrofalne ekološke i gospodarske posljedice. Donošenjem bilja i biljnog materijala s putovanja, možemo unijeti nove štetnike i biljne bolesti u našu zemlju. Ovi organizmi često nemaju prirodne neprijatelje u novom okolišu. To im omogućava brzo širenje i utječe na zdravlje lokalnih biljnih vrsta.

Invazivne vrste istiskuju autohtone biljke, smanjuju bioraznolikost i narušavaju ravnotežu u prirodi uništavajući šume i urbane zelene površine.

Hrvatska se danas bori s azijskom strizibubom, zlatnom žuticom vinove loze, trnovitim štitastim moljcem, pajasenom, octenom mušicom ploda, palminom pipom, hrastovom mrežastom stjenicom i drugim štetnim organizmima, koji su u našu zemlju uspjeli ući i u njoj se više ili manje proširiti. Zato je ova kampanja važna i zato apeliramo na aktivnu ulogu svih građana u savjesnom postupanju u kontekstu putovanja i potencijalnog prijenosa biljaka i organizama, izjavio je povodom predstavljanja kampanje Krunoslav Karalić, v.d. ravnatelja HAPIH-a.

Egzotične biljke su rizik za naš eko

Poruke ove kampanje važne su i trebale bi doći do svih koji vole putovati izvan granica Lijepe naše, ali i do svih koji se vole baviti uzgojem bilja. Svi volimo egzotične biljke, ali one mogu biti rizik za naš ekosustav ako nisu uzgajane prema standardima EU. Ako volite putovati, nemojte donositi bilje i biljne materijale iz drugih zemalja bez odgovarajućeg fitosanitarnog certifikata. Svaki građanin može pridonijeti očuvanju zdravlja bilja na način da bilje i biljne materijale kupuje u ovlaštenim trgovinama. Bilje i biljni materijali koji se mogu naći u ovlaštenim trgovinama moraju imati biljnu putovnicu. S njom se jamči sljedivost i usklađenost s propisima EU o zdravlju bilja.

Informirani europski građani koji posjeduju točne informacije o zdravlju bilja mogu pomoći u zaštiti i očuvanju naše bioraznolikosti, dodala je Claire Bury iz Europske komisije.

Važno je educirati i djecu i mlade koji danas u ranim godinama otkrivaju ljepote vrtlarstva. Sve veća pojava malih urbanih vrtova također upozorava na važnost edukacije i prevencije. Sve kako bi se spriječilo širenje potencijalno štetnih organizama.

Apelirala bih na sve da u svom vrtu sade zdravi materijal. Svi volimo egzotične biljke koje lijepo izgledaju, ali one mogu predstavljati rizik. One se često nabavljaju od dobavljača koji ne uzgajaju bilje sukladno fitosanitarnim zahtjevima. Kad nabavljamo bilje iz trećih zemalja važno je da ima odgovarajuću dokumentaciju (fitosanitarni certifikat). Ono jamči da je bilje uzgojeno prema standardima Europske unije, kazala je Marijana Kelava, voditeljica Odjela za biljno zdravstvo, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva.

Uzbudljive aktivnosti kampanje #PlantHealth4Life

Najbolji način za očuvanje zdravlja bilja je prevencija. Edukacija o rizicima i odgovorno ponašanje tijekom putovanja mogu značajno smanjiti šanse za unošenje štetnih organizama u našu zemlju. Cilj kampanje #PlantHealth4Life jest podići kolektivnu svijest o rizicima za zdravlje bilja. Također i o ulozi koju svatko od nas treba imati u zaštiti bilja. Ove godine, kampanja nudi brojne prilike za sudjelovanje kroz sajmove, izložbe i edukativne radionice. Posjetite mrežnu stranicu kampanje #PlantHealth4Life i saznajte kako možete zaštititi zdravlje bilja. Tamo ćete pronaći resurse dostupne na svim jezicima EU-a, uključujući materijale za medije, objave na društvenim mrežama i videozapise.

Foto: savjetodavna.hr

Prethodni članakObavijest o načinu evidentiranja u Upisnik maslinika
Sljedeći članakZnate li koja je najveća prehrambena tvrtka u Hrvatskoj?
Gospodarski list
Gospodarski list je najstariji hrvatski časopis za poljoprivredu i selo koji i danas izlazi i koji je kroz tri stoljeća usmjeravao stručno, ekonomski i društveno hrvatskog seljaka i selo. Promicao je i čuvao običaje na selu i poljoprivredi i njegovao hrvatsku kulturu i jezik. List danas izlazi kao polumjesečnik na 72 stranice visoke kvalitete papira i višebojnog (kolor) tiska u formatu 210 x 275 mm. Zahvaljujući tradicionalno kvalitetnim i prije svega aktualnim i stručnim člancima, Gospodarski list stekao je vjerne, dugogodišnje pretplatnike i do danas zadržao status najpopularnijeg časopisa o poljoprivredi u Hrvatskoj. Kroz sva tri stoljeća Gospodarski list je izlazio zahvaljujući prije svega svojim vjernim pretplatnicima, poslovnim partnerima i oglašivačima, a u Gospodarskom listu surađuju najnapredniji ljudi pojedinog vremena, mnogi istaknuti znanstvenici, stručnjaci poljoprivredne proizvodnje, te mnogi drugi ugledni ljudi. Važno je napomenuti da Gospodarski list i danas kontinuitrano stvara nove vrijednosti kroz vrijedne projekte i inicijative; Gospodarski kalendar, biblioteka Obitelj i Gospodarstvo, biblioteka Hrvatsko povrće, Gospodarski oglasnik, televizijska emisija Dodir prirode, web izdanja, digitalizacija arhive 1842 – 1910 dostupne javnosti kroz projekt Hrvatska kulturna baština, izbor za najbolju poljoprivrednu ljekarnu, stručni seminar Hrvatsko povrće, stručni seminar CroVin, profilne stranice na društvenim mrežama, Društvo agrarnih novinara Hrvatske… Cilj Gospodarskog lista oduvijek je bio i ostat će prenošenje znanja, informacija i savjeta, kako bi poljoprivredna proizvodnja bila isplativa, a gospodari uspješniji.