Važnost šume u borbi protiv klimatskih promjena razlog je pokretanja treće nacionalne kampanje sadnje stabala u Hrvatskoj. Ona počinje 1. studenog ove godine. Organizira je Udruga za zaštitu prirode i okoliša Zasadi stablo, ne budi panj!. Trajati će cijeli mjesec studeni kada su pogodni meteorološki i vegetativni uvjeti za sadnju. Kampanju je podržalo Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Ono je jedno od pokrovitelja nacionalne kampanje.

Klimatske promjene bitno ugrožavaju šanse za održivom budućnosti čovječanstva. Zbog toga su mjere za ublažavanje posljedica klimatskih promjena u fokusu brojnih globalnih, europskih i nacionalnih planova. Sadnja stabala jest jedan od efikasnih i dugoročnih  mehanizama ublažavanja postojećih i nadolazećih  posljedica klimatskih promjena zbog čega je jedan od ciljeva nove EU strategije za šume do 2030. zasaditi tri milijarde dodatnih stabala. Tijela predlažu mjere, mi nudimo i provodimo rješenja u Hrvatskoj u obliku kampanje sadnje stabala!

Ova tema je posebno važna Hrvatskoj. Hrvatska s obzirom da velikim dijelom spada u Sredozemnu regiju, ima veliku razinu ranjivosti na klimatske promjene. Raznovrsne posljedice poput požara, bolesti, arborivirusa, melanoma, poplava pa čak i gladi te ostalih promjena koje tek dolaze, možemo ublažiti zajedničkim djelovanjem u cilju otpornosti i veće spremnosti budućih generacija, bez da ugrozimo potrebe današnjih generacija.

-Jedno stablo može apsorbirati i do 25 kilograma štetnih emisija godišnje. Strateška sadnja stabala u urbanim i drugim sredinama snižava temperaturu za pet do osam stupnjeva, poručila je Predsjednica i osnivačica Udruge „Zasadi stablo, ne budi panj!“ Mateja-Anđelina Kramar.

Pravilna sadnja stabala oko stambenih zgrada i ostalih objekata može smanjiti potrebu za klimatizacijskim uređajima do 30 posto što je posebice važno u kontekstu rastućeg udjela populacije koja živi u urbanim područjima, a u kojima su kronično deficitarni  zeleni urbani prostori, koji bi mogli služiti kao dodatan prinos hrane čime bi se dodatno jačala otpornost zajednice.

Pitanje klimatskih promjena traži globalni i sveobuhvatni odgovor. U budućnosti se očekuje sve veća uključenost i na razini građana, korporacija i država.  Kampanja sadnje stabala trajat će tijekom cijelog mjeseca studenoga, a u tijeku su prijave za sudjelovanjem. Zainteresirani se mogu prijaviti putem QR koda do 15. listopada na sljedećoj poveznici: www.zasadistablonebudipanj.hr.

U sadnji mogu sudjelovati građani pojedinačno (sudjelovanje nije samo sadnja, već i pomoć prijevozu, edukaciji ili nekim drugim sposobnostima, vještinama, znanjima koje se mogu pružiti kao doprinos), ali i odgojno-obrazovne ustanove, poslovni i pravni subjekti  te samouprave lokalnih i regionalnih jedinica. Kampanja sadnje odvijat će na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini diljem Hrvatske. Već sada moguće je pregledati kartografski vizualizirane lokacije(ili poligone) koje je Udruga do sad revitalizirala i ozelenila.

Od prve aktivnosti Udruge do danas, zasađeno je  više od 150.000 stabala i ostalog sadnog materijala u Hrvatskoj, a novim krugom kampanje Udruga nastavlja još snažnije podizati svijest o ekološkim izazovima, važnosti zelenih površina i šuma kao odgovora na ekološke izazove i promicati proaktivno društveno i ekološko djelovanje lokalnih zajednica.

Osim što rezultira konkretnim vrijednostima za okoliš, sadnja stabala ima i širu društvenu poruku.

Sadnja stabala, također je jasna poruka nade i optimizma za nove generacije. Stablo koje posadimo danas donijet će hlad, dodatan prinos hrane, čišći kisik, smanjenje UV zračenja, sigurnost i okruženje za kvalitetniji, zdraviji rast našoj djeci. Sadnjom stabala darujemo našoj planeti vrijeme za oporavak, a mladima održivu budućnost.

Ne želimo samo maštati kakva bi ozelenjena budućnost mogla biti, mi je realiziramo korak po korak, stablo po stablo. Upravo Vi možete biti dio promjena i ključ za uspjeh. Pretvorimo vlastite slabosti i mane, potrebe i ciljeve u nove mogućnosti te razvojne prilike, poručila je Predsjednica Udruge Zasadi stablo, ne budi panj! Mateja-Anđelina Kramar. Pozvala je sve zainteresirane da se uključe u kampanju.

Za sve dodatne upite obratiti se ovdje: https://zasadistablonebudipanj.hr/kontakt/

zasadi drvo ne budi panj

Sve stručne tekstove objavljene u Gospodarskom listu u razdoblju od 2016. do 2020. godine čitajte i u našoj Digitalnoj kolekciji koju možete naručiti ovdje

Pretplatnici na sadržaj Gospodarskog lista ostvaruju pravo na besplatne savjete. Ako ste pretplatnik postavite pitanje klikom ovdje
Ako se želite pretplatiti to možete učiniti ovdje
Prethodni članakUputa za korisnike mjere za poticanje uporabe stajskog gnoja na oranicama
Sljedeći članakKako visoke ljetne temperature utječu na krumpir?
Gospodarski list
Gospodarski list je najstariji hrvatski časopis za poljoprivredu i selo koji i danas izlazi i koji je kroz tri stoljeća usmjeravao stručno, ekonomski i društveno hrvatskog seljaka i selo. Promicao je i čuvao običaje na selu i poljoprivredi i njegovao hrvatsku kulturu i jezik. List danas izlazi kao polumjesečnik na 72 stranice visoke kvalitete papira i višebojnog (kolor) tiska u formatu 210 x 275 mm. Zahvaljujući tradicionalno kvalitetnim i prije svega aktualnim i stručnim člancima, Gospodarski list stekao je vjerne, dugogodišnje pretplatnike i do danas zadržao status najpopularnijeg časopisa o poljoprivredi u Hrvatskoj. Kroz sva tri stoljeća Gospodarski list je izlazio zahvaljujući prije svega svojim vjernim pretplatnicima, poslovnim partnerima i oglašivačima, a u Gospodarskom listu surađuju najnapredniji ljudi pojedinog vremena, mnogi istaknuti znanstvenici, stručnjaci poljoprivredne proizvodnje, te mnogi drugi ugledni ljudi. Važno je napomenuti da Gospodarski list i danas kontinuitrano stvara nove vrijednosti kroz vrijedne projekte i inicijative; Gospodarski kalendar, biblioteka Obitelj i Gospodarstvo, biblioteka Hrvatsko povrće, Gospodarski oglasnik, televizijska emisija Dodir prirode, web izdanja, digitalizacija arhive 1842 – 1910 dostupne javnosti kroz projekt Hrvatska kulturna baština, izbor za najbolju poljoprivrednu ljekarnu, stručni seminar Hrvatsko povrće, stručni seminar CroVin, profilne stranice na društvenim mrežama, Društvo agrarnih novinara Hrvatske… Cilj Gospodarskog lista oduvijek je bio i ostat će prenošenje znanja, informacija i savjeta, kako bi poljoprivredna proizvodnja bila isplativa, a gospodari uspješniji.