Hrvatska voćarska zajednica (HVZ)  od ove godine članica je WAPA  – Svjetske  asocijacije  jabuke i kruške), a ovogodišnja Prognosefruit 2020 konferencija umjesto u Beogradu održana je elektronskim putem online. Na samoj konferenciji su predstavnici WAPA predstavili ukupne podatke o očekivanim urodima jabuka i krušaka za sezonu 2020. za sjevernu hemisferu i tržišni aspekt, dakle prodaju jabuka i jabučnog koncentrata u protekloj sezoni te očekivanja trženja jabuka u nadolazećoj sezoni.

Stanje skladišta po najvažnijim sortama

Skladišta jabuka u Europi su ispražnjena te je tržište jabuka spremno za novu berbu. U lipnju 2020. je bilo u skladištima 33,3% jabuke manje, nego u lipnju 2019. Relativno je manje jabuke izvezeno zbog manjeg uroda 2019. godine, zbog određenih nesigurnosti vezano za COVID-19 pandemiju i dobre potražnje na domaćim tržištima. Zato su države bile suzdržane u pogledu izvoza jabuka.

               Veće cijene zbog koronakrize

Zanimljivo je da su mjeseci u kojima je pandemija bila izražena generirali bolju prodaju na domaćim tržištima nego u istim mjesecima prethodnih godina. Također je i postignuta cijena bila značajno bolja. Tako je u odnosu na 2018./2019. kad je cijena od listopada 2018. do srpnja 2019. bila relativno stabilna i kretala se na razini 0,55 eur/kg, u istom razdoblju od listopada 2019. do svibnja 2020. krenula sa 0,64 eur/kg i došla do prosjeka od 0,80 eur/kg.

Procjenjuje se da je u lanjskom urodu oko 70% bilo jabuke za tržište svježim voćem, a ove godine se očekuje pad udjela tržišno zanimljive jabuke. Potrošnja jabuke je u Europi je prošle sezone bio nešto ispod 13,98 kg/osobi godišnje. Godišnji je prosjek oko 14-15 kg/osobi. Nakon slabe berbe 2017 potrošnja je bila 12,56 kg/osobi.

Na početku pregleda prognoze uroda 2020. treba reći da se na konferenciji barata ukupnim urodom jabuka, uključujući i jabuke za preradu i ekološku jabuku.

Ukupna očekivana berba jabuka u Europi ove godine će biti 1% manja nego lani, 4% manja od prosjeka zadnjeg trogodišnjeg razdoblja, i 7% manja od prosjeka zadnjeg 7-godišnjeg razdoblja. Od toga je ekološke jabuke nešto više nego lani, bilježi se stalni rast (kreće se oko 5% ukupne proizvodnje jabuka), ali i nadalje je jako daleko od cilja od 25% udjela ekološke jabuke. Od ukupnog očekivanog uroda od 10.711.000 tona jabuka, očekuje se oko 31% jabuke za preradu, a naročito je zanimljivo da se očekuje rast udjela industrijske jabuke u poljskoj proizvodnji zbog suše, mraza, tuče i bolesti.

Od EU susjednih zemalja očekuje se 531.000 t (Hrvatska 55.000 t), Sjeverna Makedonija 180.000 t, Moldavija 530.000 t, Turska 3.684.000 t, Rusija 920.000 t. Kina očekuje pad u odnosu na prošlu godinu: 38-40 mil t (alternativna rodnost i mraz).

Od sorata se primjećuje povećanje udjela Red Jonaprincea na račun Jonagolda, također se očekuje i manji urod Zlatnog delišesa za 13% što će vjerojatno pomoći prodaji Zlatnog nakon zastoja prethodnih godina, a Fujia i Braeburna se očekuje manje za 7%, odnosno 10% u odnosu na prethodnu godinu. Osim rasta crvenog Jonaprincea rast se očekuje Pinove (10%), te novih (uglavnom klupskih) i „ostalih“ sorata.

Udjeli tržne jabuke u ukupnoj berbi jabuka

Što se tiče očekivanja po trženju jabuka u narednoj sezoni valja imati nekoliko stvari na umu:

  • Očekuje se manji urod ove sezone
  • Industrija koncentrata je prazna za prihvat nove robe
  • Nema pritiska jabuke iz prekooceanskih zemalja (smanjen trend uvoza)
  • Ova sezona završava s visokom cijenom i započinje nova s visokom cijenom

Poljska diktira cijenu i potražnju jabuke za preradu

Hrvatski proizvođači jabuka se plaše svake godine u berbi što će odraditi Poljska. Ovako to izgleda za Poljsku. Očekuje se 3,4 mil. tone jabuka. Od toga se očekuje da bi za izvoz bilo oko 800.000 tona. Od toga se za istočne zemlje EU zadnjih godina slalo između 237.000 (lani) i 287.000 t (preklani). S obzirom na očekivani povećani udio industrijske jabuke u Poljskoj i s obzirom na očekivanu povećanu potrošnju samih Poljaka, čini se da se mi u Hrvatskoj ne bismo trebali previše zabrinjavati (ili ne kao prethodnih godina) kako će poljska jabuka utjecati na hrvatsko tržište jabuka. No, činjenica je da Poljska diktira cijenu i potražnju jabuke za preradu. Zbog svega navedenog se može očekivati cijena između 0,9 i 0,145 eur/kg, međutim to ostaje prilična nepoznanica jer se ne zna točno kako će reagirati industrija koncentrata u vrijeme berbe.

Što se tiče prognoze za ekološku jabuku, ona je u Hrvatskoj gotovo beznačajna, ali u EU je rast prodaje ekološke jabuke je konstantan, kao i cijena. Ove godine se očekuje manje-više normalan rod i manje-više stabilna cijena

I na koncu zaključak:

  • Urod jabuka koji se očekuje je usklađen s potrebama tržišta. Tržne jabuke za trgovine manje nego 2019.
  • Skladišta su ispražnjena
  • Sezona berbe će krenuti oko 7-10 dana ranije (produženje sezone prodaje nove jabuke za cca 2 tjedna)
  • Cijene industrijske jabuke se očekuju da budu kao i lani
  • Neizvjesnost zbog razvoja situacije s Covid-19 pandemijom. Hoće li ekonomska nestabilnost kupaca utjecati na potrošnju i cijenu?

Postavi pitanje autoru klikom ovdje
Prethodni članakO vinu uz vino
Sljedeći članakKako se riješiti zlatnih mara i dlakavih ružičara?
Avatar
Inženjer voćarstva s bogatim iskustvom u tehnološkom savjetovanju profesionalnim voćarima. Specijalizirao suvremene tehnologije jabuke, kruške i trešnje. Suradnik u razvoju suvremenih poljoprivrednih informatičkih rješenja. Damir Lučić je rođen 1974. u Zagrebu, s prebivalištem u Velikoj Gorici. Diplomirao je na Agronomskom fakultetu 2000. godine s temom "Austrijsko obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo u uvjetima hrvatske poljoprivrede" s odličnim uspjehom. Trenutno na doktorskom studiju na Fakultetu u Mariboru. Ima višegodišnje iskustvo u savjetovanju voćara. Surađivao s velikim brojem profesionalnih voćara na otvorenom tržištu Hrvatske, Slovenije, BiH, Srbije, Makedonije, Crne Gore. Također sudjelovao kao predavač i stručni suradnik u velikom broju edukacija za voćare. U zadnje vrijeme se posvećuje mogućnostima implementacija informatičkih tehnologija (ICT) u poljoprivrednu proizvodnju. U tom smislu surađuje s Datalabom d.d. kao product manager za voćarski sektor.