Usporavanje globalne ekonomije izazvalo je drastičan pad cijena hrane na svjetskom tržištu, a taj je pad prema izvještaju Organizacije Ujedinjenih naroda za hranu i poljoprivredu (FAO) najveći od 2015. U Hrvatskoj do takvog trenda još uvijek nije došlo. Zadnji podaci Tržišnog informacijskog sustava u poljoprivredi (TISUP), koji prate kretanje cijena na tjednoj razini, pokazuju da je kod pojedinih kategorija mesa cijena i veća u odnosu na sredinu ožujka prošle godine (oko 10-tak posto za pojedine kategorije, posebice svinjskog mesa), a većih oscilacija u cijenama ima i kod pojedinih vrsta voća i povrća – od oko 10 posto za primjerice zelene salate, do čak oko 40 posto za mladi luk.

Stručnjaci SMARTER-a smatraju da je na stabilizaciju cijena utjecala i odluka Vlade RH koja je odmah na početku donijela mjeru ograničavanja rasta cijena pojedinih prehrambenih proizvoda. To je bio okidač da ne dođe do drastičnog dizanja cijena pod utjecajem jače potrošnje i straha od nestašica.

Potrošači se plaše loše gospodarske situacije

U izvještaju FAO tvrdi se kako je oštar pad cijena hrane posljedica uvedenih ograničenja slobode kretanja u velikom broju zemalja svijeta radi zaustavljanja širenja pandemije koronavirusa, što je urušilo potražnju. Na pad cijena uglavnom utječu faktori potražnje, a ne ponude, a faktori potražnje pod utjecajem su sve lošije ekonomske perspektive. Usporavanje globalne ekonomije izazvalo je drastičan pad cijena hrane na svjetskom tržištu u ožujku ove godine uslijed slabljenja potražnje za svim vrstama robe, počevši od mlijeka, pa do šećera, biljnih ulja i dr.

Naša je procjena da se, nakon snažnog skoka potražnje zbog straha od izolacije, gomilanja zaliha i pražnjenja polica stanje ipak stabiliziralo. Potrošači pod utjecajem krize koja je već dovela do otpuštanja radnika, zatvaranja restorana, hotela, kafića i ostanka kod kuće strahuju za svoj kućni budžet te racionalnije troše. Točnije, boje se da li će imati dovoljno zaliha novca za post korona razdoblje za koje još nitko ne zna kada će doći i kako će se kretati oporavak gospodarstva.  

Novi trendovi u opskrbi u RH

Pod utjecajem mjera koje se provode došlo je do eksplozije online naručivanja i dostave voća, povrća i drugih prehrambenih namirnica. Različite drive in tržnice, grupe za podršku, Facebook grupe nude proizvode s dostavom na kućnu adresu. Iako je ovaj oblik prodaje moderan i trenutno funkcionira, jer su potrošači zbog zdravlja zatvoreni u stanove i kuće, smatramo kako je to ipak kratkoročno rješenje koje će možda olakšati dostupnost roba potrošačima i lakšu prodaju domaćim proizvođačima, koji zbog sadašnjih mjera ne mogu prodavati na tržnicama.

Uvjereni smo da je ovo ambulantna prodaja koja neće imati dugi vijek, te će oduzeti jako puno vremena i energije malim proizvođačima – od organizacije prodaje i dostave, do većih troškova prijevoza i slično. Ovaj način u startu diže cijene proizvoda (jer se naplaćuje i dostava), što ostavlja prostora uskom dijelu potrošača, onih s višim standardom, da si priušte ovakav način nabavke namirnica. Kod većine potrošača, posebice starijih, i dalje je dominantna prodaja kroz police trgovačkih lanaca.

Mišljenje stručnjaka SMARTER-a jest kako je izuzetno važno veliku pažnju posvetiti i sigurnosti roba koje se isporučuju odnosno da one poštuju sve fitosanitarne i druge propisane zdravstvene standarde kako se na bilo koji način ne bi ugrozilo zdravlje i sigurnost potrošača. U situaciju poplave novih dostava i isporuka, inspektori teško mogu vršiti kontrole i nadzor svih, dok su  kod certificiranih i tržišno potvrđenih otkupljivača fitosanitarni i svi drugi standardi sigurnosti i kvalitete dio svakodnevnog poslovanja. Veliki sustavi su godinama investirali ogromna sredstva u najmoderniju tehnologiju i laboratorije koji se bave svih propisanim standardima i fitosanitarnim te drugim kontrolama proizvoda, a zapošljavaju educirane stručnjake.

Procjena je i da će se hrvatski potrošači brzo financijski iscrpiti budući da je došlo do usporavanja ili potpunog zaustavljanja gospodarskih aktivnosti, što posljedično dovodi do otpuštanja, rezanja plaća, kašnjenja u naplati roba i usluga i dr. Zato je već sada potrebno djelovati tako da se na organiziran i sustavan način sve one robe, posebice povrće i voće, čija sezona uskoro kreće, otkupljuju i plasiraju kroz sigurne i provjerene lance opskrbe u Hrvatskoj. Potrebno je više i snažnije uključiti postojeće te raditi na stvaranju novih, snažnih otkupnih centara koji će u dogovoru s trgovcima iste plasirati na siguran način i pod tržišnim uvjetima uz stalnu dostupnost svih roba.

Vjerujemo da će se potrošači, čim kriza prođe, a globalna trgovina se vrati u svoje normalne tokove, vratiti u trgovine. Zbog toga je bitno iz ovih okolnosti pronaći bolji poslovni model te napraviti generalni zaokret u poljoprivrednoj politici koja će biti usmjerena na poslovni model veće proizvodnje, podizanja razine samodostatnosti, udruživanja proizvođača te formiranja otkupnih centara koji će biti mjesto gdje će se moći sakupiti veće količine roba koja će u konačnici doći do krajnjih potrošača.

Uvjereni smo da će potrošači u Hrvatskoj cijeniti hrvatske proizvode i kada ih bude više na policama trgovina, a vidljivo je da svi trgovački lanci u sadašnjoj situaciji pozivaju domaće proizvođače na suradnju i otkup proizvoda. Zato je ovo trenutak koji treba iskoristiti, te nije dobro stvarati paralelni lanac prodaje, koji će se kratkoročno možda isplatiti, ali će dugoročno još više iscrpiti poljoprivredne proizvođače, te dodatno utjecati na usitnjenost ponude, zaključak je stručnjaka SMARTER-a.

Cijelu analizu možete pročitati na web stranici SMARTER-a koja se nalazi na ovom linku.

Prethodni članakPomoć voćkama nakon mraza
Sljedeći članakNa Gradskoj tržnici Koprivnica prodavat će se hrana, te presadnica voća, povrća i cvijeća na Trgu bana Jelačića
Gospodarski list
Gospodarski list je najstariji hrvatski časopis za poljoprivredu i selo koji i danas izlazi i koji je kroz tri stoljeća usmjeravao stručno, ekonomski i društveno hrvatskog seljaka i selo. Promicao je i čuvao običaje na selu i poljoprivredi i njegovao hrvatsku kulturu i jezik. List danas izlazi kao polumjesečnik na 72 stranice visoke kvalitete papira i višebojnog (kolor) tiska u formatu 210 x 275 mm. Zahvaljujući tradicionalno kvalitetnim i prije svega aktualnim i stručnim člancima, Gospodarski list stekao je vjerne, dugogodišnje pretplatnike i do danas zadržao status najpopularnijeg časopisa o poljoprivredi u Hrvatskoj. Kroz sva tri stoljeća Gospodarski list je izlazio zahvaljujući prije svega svojim vjernim pretplatnicima, poslovnim partnerima i oglašivačima, a u Gospodarskom listu surađuju najnapredniji ljudi pojedinog vremena, mnogi istaknuti znanstvenici, stručnjaci poljoprivredne proizvodnje, te mnogi drugi ugledni ljudi. Važno je napomenuti da Gospodarski list i danas kontinuitrano stvara nove vrijednosti kroz vrijedne projekte i inicijative; Gospodarski kalendar, biblioteka Obitelj i Gospodarstvo, biblioteka Hrvatsko povrće, Gospodarski oglasnik, televizijska emisija Dodir prirode, web izdanja, digitalizacija arhive 1842 – 1910 dostupne javnosti kroz projekt Hrvatska kulturna baština, izbor za najbolju poljoprivrednu ljekarnu, stručni seminar Hrvatsko povrće, stručni seminar CroVin, profilne stranice na društvenim mrežama, Društvo agrarnih novinara Hrvatske… Cilj Gospodarskog lista oduvijek je bio i ostat će prenošenje znanja, informacija i savjeta, kako bi poljoprivredna proizvodnja bila isplativa, a gospodari uspješniji.